Planeringskalender för huvudkonton

Malmö stads huvudkonto på Facebook ska ses som startsidan på malmo.se. Dvs. där ska information och nyheter som är intressant för en stor del av Malmöborna lyftas. På Facebook fungerar t.ex. inlägg som berör i vardagen väldigt bra – små guldkorn om vad som händer runt om i staden.

Många av Malmö stads kommunikatörer har behörighet till Malmö stads huvudkonton i sociala medier. Har du något du vill få publicerat på huvudkontona, kontakta din kommunikationsavdelning.

Planeringskalender

Vill du göra ett inlägg på Malmö stad huvudkonton i sociala medier ska du boka in det i Malmö stads planeringskalender.  Detta är för att vi ska ha ett kontinuerligt flöde av innehåll på Malmö stads Facebook sida, samt se till att innehållet är varierat och representerar flera av stadens verksamheter.

I plannern bokar du in det inlägg du vill lägga ut på huvudkontot på Facebook. Sedan publicerar du ditt inlägg på huvudkontot och schemalägger detta till det datum du bokat i plannern. För behörighet till huvudkontot samt plannern, kontakta fanny.palm@malmo.se

Så här använder du plannern

I Malmö stads planeringskalender planerar vi kommunikationen i våra stadsövergripande kanaler.  Vi har samlat pressmeddelande, Komin-nyheter, Malmo.se-nyheter, och inlägg på Twitter och Facebook på samma ställe för att få en bra överblick.

  • Det får bara bokas ett Facebook-inlägg per dag. Vid behov görs undantag – kontakta fanny.palm@malmo.se För Twitter finns inga begränsningar.
  • Varje uppgift du lägger in ska tilldelas en person, den som ansvarar för inlägget. Du ska också fylla i förfallodatum, alltså när det ska publiceras. Sen ska du märka uppgiften med rätt etikett, det finns etiketter för alla olika kanaler.
  • Sätt in uppgiften på rätt plats kronologiskt, det sorteras tyvärr inte automatiskt.
  • Lägg gärna med komplett länk, text och bild (i tillräckligt bra upplösning) i uppgiften. Då är det lättare att prioritera om i kalendern om det skulle behövas. Dessutom kan andra posta inlägget om allt finns tillgängligt i Plannern, ifall du råkar vara sjuk eller upptagen med annat.
  • Är ni fler som ansvarar för ett visst inlägg, tilldela uppgiften till allihop.
  • Använd gärna ”checklist”-funktionen ifall det behövs info och material från flera håll än ett till inlägget.

Lämna ett svar