Så gör du ett (snyggt och bra) Facebook-inlägg

Ett inlägg på Facebook ska antingen innehålla:

  • Text, länk och bild
  • Text och bild
  • Text och video alt. länka via Video cloud (Malmö stads videoverktyg)
  • Text

Ett inlägg med enbart text och länk får dålig räckvidd på Facebook , eftersom Facebook viktar film-, bild- och textinlägg högre. Även inlägg med bilder som bara innehåller text och grafik funkar dåligt och är dessutom problematiska ur ett tillgänglighetsperspektiv. Inlägg med bilder på människor funkar generellt bättre än andra bilder.

Anledningen till att det är bra att lägga upp via Video cloud när det gäller film är att det ger oss möjlighet att följa upp statistik bättre i vårt videoverktyg. Men vill du hellre ladda upp orginalfilmen direkt på Facebook går det bra. Tänk dock på att Facebook granskar alla filmer innan de publiceras, och detta kan ta allt från några minuter till några timmar. Tänkt också på att alla våra videofilmer ska vara tillgängliga från och med 23 september 2020. Hur du gör en tillgänglig video kan du läsa mer om här.

Att göra ett (snyggt och bra) bildinlägg på Facebook

1. Förbered en bild till inlägget. Bilden ska vara 1200 x 630 px. Om du ska köpa räckvidd på inlägget får bilden endast innehålla 20% text.

2. Gå till Creator studio.

3. Välj skapa nytt inlägg, välj ”Dela ett foto” och bläddra fram och hämta upp din bild.

4. Håll muspekaren över bilden och välj redigera foto.

5. Välj alternativ text och skriv in din bildbeskrivning. Den ska beskriva i text vad som syns på bilden.

6. Skriv en text som du vill ska ligga som en inledning över bilden. Tänk på att endast ungefär sex textrader syns av inlägget i flödet, sen måste följarna klicka på ”läs mer”. Detta skapas automatiskt av Facebook och är inget vi kan göra något åt. Om du vill att all text ska synas i flödet så håll texten kort.

Dock är det vår erfarenhet att få klickar på länkar för att läsa. Många läser hellre långa inlägg på Facebook istället för att behöva klicka sig vidare på en länk. Därför kan det ibland vara bra att göra längre inlägg som innehåller all relevant information, hellre än att förvänta sig att följarna ska klicka på länkar.

Använd också ett personligt tilltal som riktar sig till din målgrupp. Var uppmärksam på eventuella stavfel och dylikt.

7. Vill du ha en länk med i inlägget, korta länken i http://bitly.com Då har du möjlighet att få statistik över antalet länk-klickningar samt varifrån trafiken till länken kommer (om du t.ex. använt bitly-länken i flera kanaler) En annan fördel är att det ser grymt snyggt ut med en kort länk jämfört med till exempel de långa länkarna malmo.se vanligtvis genererar.

Kopiera länken du vill korta, gå in på http://bitly.com och klicka på ”create bitlink”.

En ny ruta öppnar sig (enligt nedan). Klistra in din långa länk i rutan som heter ”Paste long URL” och tryck sedan på knappen längst ner som heter ”Create”.

Därefter skapas din bitly-länk. Vill du döpa den till något speciellt kan du göra det i rutan som heter ”Title”. Kopiera bitly-länken som har skapats så att du får med dig den till Facebook.

6. Den korta länken från bitly.com klistrar du in efter din korta text över bilden på Facebook-sidan. Länken blir hyperlänkad (blå) först vid publicering.

7. Inlägget är förinställt på att publiceras på en gång. För att tidsinställa det går du till menyn längst ner och klickar på dela nu och väljer schemalägg. Här kan du också välja spara som utkast om du vill spara inlägget och fortsätta jobba med det senare.

Skriv in datum och tid då du vill att ditt inlägg ska publiceras. Avsluta med att klicka på Schemalägg.

Så här ska ett färdigt inlägg se ut:

Missar att undvika

Länk-thumbnail istället för bild – bilden har aldrig laddats upp på Facebook

Lång länk som tar upp två rader. Mycket snyggare med en kort bitly-länk

Så här gör du ett videoinlägg

Från och med 23 september ska all video vi publicerar var tillgänglig, hur du gör en video tillgänglig kan du läsa här:

https://komin.malmo.se/Arbetsfalt-verksamheter/Kommunikation/Kanaler-och-innehallsproduktion/Bild-och-webbvideo/Webbvideo/Tillganglig-video/Handbocker.html

När videon är klar och ska publiceras på Facebook gör du så här:

Gå in på Malmö stads sida på Facebook. Välj Creator studio.

Välj ladda upp video.

Fyll i rubrik, vad videon handlar om. Skriv copyn, själva inläggstexten. Tänk på att tonaliteten ska vara personlig, använda lätta ord, tänk att en 15-åring ska förstå vartenda ord och skriv så att texten uppmuntrar besökaren att se filmen.

Ladda upp dina undertexter, hur du gör undertexter hittar du här: https://komin.malmo.se/Arbetsfalt-verksamheter/Kommunikation/Kanaler-och-innehallsproduktion/Bild-och-webbvideo/Webbvideo/Tillganglig-video/Undertexter.html

Välj alternativ schemalägg inlägg och ställ in rätt dag och tid när det ska publiceras. Tryck på schemalägg.

Gå sen till Innehållsbiblioteket för att förhandsgranska ditt inlägg. Högerklicka på de tre punkterna bredvid rubriken och välj förhandsgranska.

Välj mobilförhandsvy för att se hur det kommer se ut i en mobiltelefon då de flesta kollar på Facebook via mobilen. Behöver du redigera det, högerklicka på de tre prickarna.

Lämna ett svar