Tonalitet

Tonaliteten skiljer sig något i sociala medier jämfört med traditionella informationskanaler. Detta är mycket för att ge förutsättningar för en dialog. Malmö stad vill ha en lättsam, positiv, varm och enkel tonalitet i sociala medier. Det ska kännas inbjudande att prata med oss i sociala medier.

Nedan ser du en skala på vilka värden du ska sträva mot vad det gäller tilltal och ton i sociala medier. Till exempel på spektret Genuin — Trendig så har vi en svag lutning mot trendig. Det betyder att vi inom Malmö stad bör våga använda begrepp i sociala medier som är aktuella just nu och att inte vara rädda för att hänga på något aktuellt.

På Stillsam — Livlig-axeln lutar vi mer mot livlighet. Det är en rekommendation som handlar om att våga vara mänsklig och att visa känslor i texten. I sociala medier är det viktigt att våga visa människorna bakom organisationen. Det är så vi skapar dialog och bygger relationer.

Generellt kan sägas att varje spektrum ska betraktas var för sig och kunna användas som kontrollfrågor till en text/bild. Exempevis; “är det här inlägget något mer lättsamt än seriöst?” eller “är detta betydligt mera varmt än korrekt?”

Vänsterskalan ska inte ses som negativa ord, utan är en beskrivning av vad Malmö stads texter vanligtvis präglas av i andra kanaler. Det kan vara lämpligt för t.ex. webb eller ärendehantering. Men i sociala medier behöver vi röra oss mot höger på tonalitetsskalan.

Kommentera