Så omvärldsbevakar du

Om du vill omvärldsbevaka via sociala medier eller omvärldsbevaka vad som händer i sociala medier finns det lite olika sätt att göra.

Du kan bevaka bloggar och webbsidor via RSS-flöde i din Outlook. RSS-flöde innebär att du får varje uppdatering som sker på respektive blogg eller webbsida direkt i din Outlook utan att själv behöva besöka bloggen eller sidan.

Ett tips är att sätta av en stund, t.ex. varje morgon, där man gör sin virtuella omvärldsbevakningsrunda och läser sina RSS-flöde och sina sparade hashtagsökningar.

Mata in en ny prenumeration på RSS-flöde manuellt i Outlook

Om du vill mata in en prenumeration på en RSS-feed manuellt måste du skriva in webbadressen.

  • Klicka på fliken Arkiv.
  • Klicka på Kontoinställningar och sedan på Kontoinställningar igen.
  • Klicka på Nytt på fliken RSS-feeds.
  • I dialogrutan Ny RSS-feed skriver du URL:en för din RSS-feed, till exempel
    http://www.example.com/feed/main.xml.
  • Tips! I de flesta webbläsare kan du på en webbsida högerklicka på RSS-ikonen och sedan kopiera genvägen till Urklipp. Tryck på CTRL+V för att klistra in informationen från Urklipp i rutan för RSS-feedplatsen.
  • Klicka på Lägg till.
  • Klicka på OK.

För att komma åt ditt RSS-flöde, klickar du på ikonen som heter RSS-feeds i mappstrukturen till vänster i din Outlook. Här kan du nu ta del av nyheter, bloggar m.m.

Hashtags och lister på Twitter

I Twitters egen applikation och t.ex. Tweetdeck och Tweetbot kan du skapa listor och strukturera de personer du följer. Du kan också lägga upp fasta sökningar på specifika hashtags som du regelbundet vill gå igenom. Även Instagram och Facebook har stöd för sökbara hashtags.

Andra tjänster

Givetvis går det även att använda mediebevakningstjänster som Retriever och Notified. Vill du ha hjälp och råd med att använda en mediabevakningstjänst, kontakta din kommunikationsavdelning som förmodligen redan använder sig av någon av dessa tjänster.

Undersök vad som sägs om er i sociala medier

Det finns ett flertal tjänster du kan använda för att få en bild om vad som sägs om er verksamhet i sociala medier.

search.twitter.com
twingly.com/search
socialmention.com
google.se/alerts
facebook.com (deras egen sökfunktion)

På google.se/alerts kan du skriva in sökord du är intresserad av och så fort det skrivs något om det på webben (bloggar, sociala medier, artiklar etc.) så får du en notifikation på mailen.

Kommentera