Presentera dig – om att skapa konto

Facebook

Du kan inte skapa företagssidor eller vara administratör för företagssidor på Facebook utan att ha ett eget privat Facebook-konto.

Facebook tillåter inte att en person har flera konton. Du kan alltså inte ha ett konto som privatperson och ett i tjänsten.

Ditt eget Facebook-konto kopplas till en företagssida när du blir administratör för sidan. Men ditt eget konto och din identitet syns inte när du publicerar och kommenterar på företagssidan, utan då syns företagssidans profilbild. Det är därför alltid bra att skriva under med ditt eget namn när du kommenterar eller svarar på frågor. Människor samverkar och pratar hellre med personer än med företag.

Eftersom Facebook fungerar på detta sätt kan ni vara flera administratörer på en företagssida med era egna inloggningar.

Ni som är administratörer på sidan kommer att se vem som gjort respektive inlägg – det står ”Publicerat av xxxx” med en liten ljus text under kontonamnet på respektive inlägg. Men det är bara ni som är administratörer som ser detta – era följare ser inte det.

Du når företagssidor du har administratörsbehörighet till via ditt egna Facebook-konto genom att klicka på pilen uppe i högra hörnet.

På Facebook kan du lätt se vem som har behörighet till att administrera på sidan genom att titta här, där du även lägger till och tar bort administratörer.

Twitter

På Twitter finns inga specifika konto för företag, utan man skapar ett vanligt konto. Det innebär att om ni är många som ska administrera Twitterkontot så kommer ni alla dela samma användarnamn och lösenord. Var därför restriktiv med spridningen av inloggningsuppgifterna och för ett register över vem som har fått tillgång till inloggningsuppgifterna.

Instagram

Instagram fungera precis som Twitter – du skapar ett vanligt konto och är ni flera som ska ha tillgång till kontot så får ni dela på inloggningsuppgifterna. Läs mer under ovan stycke.

Men det går även att konvertera den vanliga Instagramprofilen till en företagsprofil. Dock måste Instagramprofilen då kopplas till en Facebooksida. Genom att konvertera till en företagsprofil får du tillgång till bland annat statistik och analysverktyg för Instagramkontot. Läs här hur du gör för att konvertera till en företagsprofil.

Tänk på att du i Instagram-appen kan vara inloggad på flera konton på samma gång, och växla mellan kontona.

  • Klicka på på profilbilden längst ner i högra hörnet så att du kommer till din profil.
  • Klicka på det lilla hjulet upp i högra hörnet så kommer du till ”Alternativ”
  • Scrolla ner i listan för ”Alternativ”
  • Klicka på ”Lägg till konto” (se vänstra bilden)
  • Nu kommer du till en inloggningssida där du anger inloggningsuppgifterna för det andra kontot.

Därefter växlar du mellan kontona genom att klicka på profilbilden nere i högra hörnet, klicka på den lilla pilen bredvid kontonamnet och välja det konto du vill använda genom att klicka på det (se högra bilden).

Bestäm kontonamn, skriv presentation och lägg upp profilbild samt bakgrundsbild

Tänk på att det ska vara tydligt för omgivningen vem som är avsändare. Kontots namn ska därför vara utformat på ett sätt så att det tydligt framgår vad som avses med kontot. Enligt Malmö stads riktlinjer ska alla konton ha en profilbild som på ett tydligt sätt innehåller Malmö stads logotyp, så att det framgår att det är en del av Malmö stads verksamhet.

Bakgrundsbilden kan du välja mer fritt så länge du följer upphovsrätten. Det går bra att använda bilder från Malmö stads interna bildbank eller Colourbox. Men givetvis går det även bra att använda bilder du själv tagit eller på annat sätt har upphovsrätt till. Bilden ska ha en relevans till kontots innehåll och syfte samt vara av bra kvalitet.

För bildstorlekar för de olika sociala medierna – kolla in denna länken >> bildstorlekar sociala medier

Tänk på att skriva en tydlig presentation. Det gör att avsändaren blir mer tydlig samt att kontot hittas lättare i sökmotorer. Det är en bra idé att i presentationen skriva när du är tillgänglig för att svara på frågor och kommentarer och inom vilken tidsram användarna kan förvänta sig ett svar.

Läs även igenom Malmö stads riktlinjer för sociala medier innan du skapar ett konto.

Kommentera