Så gör du ett (snyggt och bra) Facebook-inlägg

Ett inlägg på Facebook ska antingen innehålla:

  • Text, länk och bild
  • Text och bild
  • Text och video alt. länka via Video cloud (Malmö stads videoverktyg)
  • Text

Ett inlägg med enbart text och länk får dålig räckvidd på Facebook , eftersom Facebook viktar film-, bild- och textinlägg högre.

Anledningen till att det är bra att lägga upp via Video cloud när det gäller film är att det ger oss möjlighet att följa upp statistik bättre i vårt videoverktyg. Men vill du hellre ladda upp orginalfilmen direkt på Facebook går det bra. Tänk dock på att Facebook granskar alla filmer innan de publiceras, och detta kan ta allt från några minuter till några timmar.

Att göra ett (snyggt och bra) inlägg på Facebook

1. Förbered en bild till inlägget. Bilden ska vara minst 440×220 px och max 1024×512 px. Om du ska köpa räckvidd på inlägget får bilden endast innehålla 20% text.

2. Gå in i redigerarläge, se nedan. Beroende på vilken version du har av Facebook kan huvudet på sidan se lite olika ut.

3. Skapa ett nytt inlägg, välj ”Dela ett fot eller en video” och bläddra fram och hämta upp din bild. Notera att Malmö stad loggan är aktiv och att det inte är du själv som privat person.

4. Skriv en text som du vill ska ligga som en inledning över bilden. Tänk på att endast ungefär sex textrader syns av inlägget i flödet, sen måste följarna klicka på ”läs mer”. Detta skapas automatiskt av Facebook och är inget vi kan göra något åt. Om du vill att all text ska synas i flödet så håll texten kort.

Dock är det vår erfarenhet att få klickar på länkar för att läsa. Många läser hellre långa inlägg på Facebook istället för att behöva klicka sig vidare på en länk. Därför kan det ibland vara bra att göra längre inlägg som innehåller all relevant information, hellre än att förvänta sig att följarna ska klicka på länkar.

Använd också ett personligt tilltal som riktar sig till din målgrupp. Var uppmärksam på eventuella stavfel och dylikt.

5. Vill du ha en länk med i inlägget, korta länken i http://bitly.com Då har du möjlighet att få statistik över antalet länk-klickningar samt varifrån trafiken till länken kommer (om du t.ex. använt bitly-länken i flera kanaler) En annan fördel är att det ser grymt snyggt ut med en kort länk jämfört med till exempel de långa länkarna malmo.se vanligtvis genererar.

Kopiera länken du vill korta, gå in på http://bitly.com och klicka på ”create bitlink”.

En ny ruta öppnar sig (enligt nedan). Klistra in din långa länk i rutan som heter ”Paste long URL” och tryck sedan på knappen längst ner som heter ”Create”.

Därefter skapas din bitly-länk. Vill du döpa den till något speciellt kan du göra det i rutan som heter ”Title”. Kopiera bitly-länken som har skapats så att du får med dig den till Facebook.

6. Den korta länken från bitly.com klistrar du in efter din korta text över bilden på Facebook-sidan. Länken blir hyperlänkad (blå) först vid publicering.

7. Du tidsinställer ditt inlägg.  Bredvid skicka/post knappen på inlägget finns det en pil. Klicka på pilen så får du fram tre val. Välj schemalägg och en ny liten ruta kommer upp.

Skriv in datum och tid då du vill att ditt inlägg ska publiceras. Avsluta med att klicka på Schemalägg.

Så här ska ett färdigt inlägg se ut:

Missar att undvika

Länk-thumbnail istället för bild – bilden har aldrig laddats upp på Facebook

Lägger du upp en video med länk, kan du radera länken så fort thumbnailen dyker upp. Ser snyggare ut!

Lång länk som tar upp två rader. Mycket snyggare med en kort bitly-länk

Kommentera