Att tänka på – Twitter

Twitter är en tjänst för mikrobloggning och kommunikation som går ut på att dela med sig av, och ta del av, korta uppdateringar.

Ett inlägg på Twitter får maximalt innehålla 280 tecken. Det gäller alltså att hålla det kort och koncist. Detta är tjänstens styrka för det skapar en överskådligt och det är lätt att skumma igenom en stor mängd uppdateringar från de personer man följer. Du kan skapa listor av de personer du följer för att kunna kategorisera dem t.ex. utifrån vilket ämne de twittrar om och på så sätt underlätta din omvärldsbevakning.

Alla uppdateringar du postar på Twitter är publika och visas därför även på en så kallad Public Timeline där alla miljontals Twitter-användares uppdateringar visas i en ständigt strilande ström.

Korta länkar

På grund av det begränsade antalet tecken att skriva ett inlägg på (140 tecken totalt inklusive blanksteg), så tar längre länkar upp onödigt mycket utrymme. Det finns verktyg som www.bitly.com där du kan korta länkar. Du skriver in orginallänken så får du tillbaka en kort och konsist hyperlänk som länkar till ditt material. Vissa twitterapplikationer kortar länkarna automatiskt, t.ex. Tweetdeck.

Sökning och bevakning

Är man intresserad av att kolla in ett särskilt ämne på Twitter så kan man använda sig av Twitter Search som är en relativt kraftfull söktjänst. Det finns en rad olika parametrar att använda sig av för att skapa smarta sökningar och om man vill bevaka en sökning så går det fint att generera ett RSS-flöde för vilken sökning som helst och hålla koll i valfri RSS-läsare.

Du kan även hålla koll på olika sökningar som du är intresserade av genom att spara sökningarna via Twitter.com eller någon annan twitterklient så som Tweetdeck, Tweetbot m.fl.

Läs mer om omvärldsbevakning och RSS-flöde

Tänk på hur du retweetar

I sociala medier är det viktigt att dela med sig av eget material och bemöta frågor eller kommentarer. Men en viktig del är också att sprida andras material vidare. På Twitter gör du detta genom att retweeta (att återposta någon annans tweet).

Alla Twitterprogram har en funktion där man kan retweeta. Men man kan göra detta på olika sätt. Om du retweetar från ett konto som Malmö stad står bakom ska du antingen retweeta tweeten helt intakt så att det är orginalförfattarens namn och bild som syns. Eller så retweetar du med en kommentar. Så här:

En kommentar gör att retweeten blir mer personlig. Men om du inte har en kommentar att skriva är det bättre att retweeta tweeten intakt för att credda orginalförfattaren och så att det är orginaltweeten som förs vidare om det är någon av dina följare som också retweetar. Tänk också på att vara källkritisk innan du retweetar och att det ofta tolkas som att du står bakom och tar ställning för det du retweetar.

Twitter på konferens

Idag är det svårt att begränsa användandet av sociala medier under föreläsningar och konferenser. Oftast förväntar sig deltagarna att de ska kunna dela med sig av innehållet till sitt nätverk och många live-twittrar under själva föreläsningen eller konferensen. Var därför som arrangör med och sätt agendan för diskussionklimatet på sociala medier.

Det finns bra verktyg att använda för att livesända Twitterflödet på en storskärm under själva konferensen. Koppla en dator till en projektor. Använd t.ex. Tweetwall för att visa alla tweets med konfrensens hashtag. Ha en separat dator eller pekplatta som du själv kan live-twittra från. Använd då ett Twitterkonto som är Malmö stads.

Verktyg att använda:

tweetwall.com går att använda. Du behöver inte vara inloggad med ett Twitterkonto för att visa tweetsen. Det är ett enkelt men tydligt och bra flöde.

tagboard.com kan uppfattas rörig av vissa, fördelen är att du kan visa fler kanaler än Twitter — allt på ett och samma ställe (folk använder ofta konferensens hashtag även på Instragram och nu ibland Facebook).

www.liveflow.in är också ett alternativ.

Att tänka på som arrangör:

  1. Bestäm vad ni ska ha för hashtag. Gör den kort och behändig. Av Twitters 280 tecken ska hashtaggen inte ta upp för mycket utrymme. Hashtaggen ska vara relevant och lätt att skriva. Annonsera hashtaggen i förväg och under konferensen.
  2. För att säkerställa att de viktigaste punkterna du vill ska spridas från konferensen kommer ut, utse någon som är “officiell” live twittrare och som twittrar från ett Malmö stad-konto.
  3. Om du ska ta bilder, oavsett om du tänker lägga upp dem på nätet eller inte, fråga alltid om det är OK först och inhämta skriftligt samtycke, även om det är opraktiskt att göra det. De som inte vill vara med på bilderna får komma fram och meddela detta, antingen i en paus eller efteråt.
  4. Om du kommer att ansvara för live twittrandet, ta det på allvar. Det är en klyscha, men med stor makt kommer stort ansvar.
  5. Var tydlig i dina tweets om vem som säger vad. Om du under ditt live twittrande inte nämner vem som har sagt det, kan det uppfattas som att det är du som säger det.
  6. Om du citerar direkt, använd citattecken.
  7. Även om du är helt oense med vad som sägs, var alltid artig och respektfull. Tweeta inte något du inte skulle säga till en person eller grupp ansikte mot ansikte.
  8. Om du live twittrar kring en händelse, utgå ifrån att folk utanför konferensen kommer att vara intresserade och / eller kommer att läsa dina tweets. Detta innefattar personer som inte följer dig vanligtvis. Förklara vad din hashtag betyder, så hashtaggen uppnår sitt syft med att främja evenemanget och stödja idéer utanför mötesplatsens fyra väggar.
  9. Länka frikostigt. Sök efter referenser som den aktuella talaren pratar om. Dela med dig av de presentationer som aktuell talare använder sig av.
  10. Njut! Live twittrande ska vara roligt, givande och inspirerande. Det bör skapa positiva möjligheter. Det handlar om engagemang, gemenskap byggnad och breddad rekrytering.

Det kan också vara bra att via Twitter fråga de som är aktiva där om de har frågor till föreläsarna. Så kan moderatorn senare lyfta frågorna på scenen till föreläsarna. Det är ett bra sätt att skapa engagemang och delaktighet från publiken.

Kommentera