Att tänka på – Instagram

Kommunikation via bilder ökar generellt och vårt lättaste sätt att ta in information blir mer och mer via bilder. Innan du börjar använda Instagram läs på kring vad som gäller avseende upphovsrätt, Creative commons och när medborgare lägger upp bilder.

Du behöver inte vara en proffsfotograf för att använda Instagram. Instagram handlar om att berätta något fast med en bild. Tanken är att ha roligt och lägga upp relevanta bilder, bilder som säger något. Använd gärna filter i Instagram, det gör att dina bilder mer artistiska. Använd gärna hashtags.

Instagram är en exklusiv kanal och inte en spridningskanal

Tänk på att Instagram inte är en spridningskanal som t.ex. Twitter och Facebook. Inom Instagram delar man inte inlägg vidare till vänner och följare. Det finns separata appar som t.ex. Repost där man kan dela, eller s.k. repost, Instagrambilder. Men det är inte så vanligt.

Tänk därför på att du måste använda andra kanaler för att locka följare till ditt Instagramkonto. De bilder/inlägg du lägger upp på ditt Instagramkonto når sannolikt inte längre än enbart de följare du har. Det innebär att Instagram blir en rätt exklusiv kanal. Tänk på att anpassa materialet du lägger upp efter det faktum. Skapa gärna en känsla av att följarna får följa med bakom kulisserna, och komma lite närmre. Det är ett bra sätt att skapa engagemang och locka fler följare; man får något utöver det vanliga om man följer Instagramkontot.

Annonsering på Instagram

Det går att köpa annonser på Instagram till en rimlig kostnad. Annonserna ser i princip ut som vanliga Instagram-inlägg och dyker upp i det ordinarie Instagramflödet för användarna. Dock syns inte annonserna i flödet på det Instagramkonto som gör annonseringen.

För att skapa en annons på Instagram måste du ha en Facebooksida i Business manager och ett kreditkort eller inköpskonto. Här kan du läsa om hur du gör.

Det går rent tekniskt att skapa Instagram-annonser utan ett Instagram-konto. Men om man gör det, så kan man inte svara på kommentarerna som kommer på Instagram-annonsen. Det innebär i praktiken att vi som offentlig myndighet inte kan skapa Instagram-annonser utan ett Instagram-konto. Kommentarerna på Instagram-annonsen blir per automatik allmän handling. De ska besvaras skyndsamt enligt serviceskyldigheten i förvaltningslagen, vilket vi inte har möjlighet till om inte Instagram-annonsen är kopplad till ett Instagram-konto.

Kommentera